|
|
|
|
Anna B Sheppard
Polska kostiumolog. Autorka kostiumów do około 50 filmów fabularnych realizowanych na 5 kontynentach - w tym ponad dziesięciu w reżyserii Krzysztofa Zanussiego. Obecnie mieszka w Londynie.
Studiowała architekturę, ale została miłośniczką Kina pod każda postacią. Jej kariera zaczęła się od współpracy kostiumograficznej przy polskich filmach: Dzięcioł Jerzego Gruzy, Kolumbowie Janusza Morgensterna i Życie rodzinne Krzysztofa Zanussiego. Jej pierwszym samodzielnym dziełem były kostiumy do Za ścianą Zanussiego. Do dziś Anna Sheppard pracuje z wybitnymi reżyserami światowej sławy, takimi jak Agnieszka Holland, Steven Spielberg czy Roman Polański. Była dwukrotnie nominowana do Oscara w kategorii Najlepsze Kostiumy (Lista Schindlera w 1994 r. i Pianista w 2003 r.). Nominowana także do nagrody BAFTA za Listę Schindlera i nagrody Cezara za Pianistę. Za Pianistę Anna Sheppard otrzymała w 2003 roku Polską Nagrodę Filmową. Pracowała m.in. przy filmach: Serce Smoka (1994) Roba Cohena, Król Olch (1996) Volkera Schlöndorffa, Informator (1999) Michaela Manna, Kompania Braci (2000) produkcji Spielberga, która zdobyła 11 Nagród Emmy, W 80 dni dookoła świata (2004) Franka Coraciego, Oliver Twist (2005) Romana Polańskiego, Sahara (2005) Brecka Eisnera, Hannibal. Po drugiej stronie maski (2007) Petera Webbera oraz Bękarty wojny (2009) Quentina Tarantino.
|
|
Joanna Szczepkowska
Aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna; pisarka i publicystka. Po ukończeniu PWST zagrała w filmie Con amore (reż. J. Batory) , za rolę w którym w 1976 roku przyznano jej nagrodę za najciekawszy debiut filmowy. Od 1975 roku gra w teatrach warszawskich. Ma za sobą sezon pracy w Teatrze Carouge w Genewie, do którego została zaangażowana w 1994 roku. Autorka zbioru wierszy pt. Ludzie ulicy i inne owoce miłości, kabaretowego recitalu Joanna Szczepkowska contra inne instrumenty, monodramu Goła baba, a także, między innymi, serii miniatur filmowych Garderoba damska. Od 1999 co dwa tygodnie publikuje swoje felietony w dodatku Gazety Wyborczej Wysokie obcasy. Wydany w 2003 roku zbiór jej opowiadań Fragmenty z życia lustra znalazł się na liście bestsellerów literackich.
Za swoje kreacje aktorskie w repertuarze klasycznym i współczesnym, dramatycznym i komediowym była wielokrotnie nagradzana, m.in. w 2001 roku, w którym otrzymała Feliksa – prestiżową nagrodę aktorską za główną rolę w sztuce Zdaniem Amy Dawida Hare’a.
|
|
Antoni Libera
Pisarz, tłumacz, reżyser, znawca twórczości Samuela Becketta. Ukończył studia na Uniwersytecie Warszawskim, doktoryzował się w Polskiej Akademii Nauk. Przełożył i wydał wszystkie dzieła dramatyczne Becketta, a także niektóre z jego wierszy i utworów prozą (w tym eseje). Sztukami Becketta zajmuje się również jako reżyser, wystawiając je zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju. Dotychczas zrealizował blisko trzydzieści spektakli. W jego inscenizacjach występowało wielu wybitnych aktorów m.in.: Maja Komorowska, Tadeusz Łomnicki i Zbigniew Zapasiewicz. W gronie jego współpracowników znaleźli się także Barry McGovern i David Warrilow.
Antoni Libera przetłumaczył na język polski utwory Oskara Wilde’a i tragedie Sofoklesa; dokonał nowych przekładów Makbeta Szekspira i kanonu poezji Friedricha Hölderlina. Wśród jego translatoskich osiągnieć są też libretta operowe (m.in. Śmierć w Wenecji Benjamina Brittena, Czarna maska i Król Ubu Krzysztofa Pendereckiego oraz Music Programme Roxany Panufnik).
W 1990, na zamówienie londyńskiego Royal Court Theatre, napisał jednoaktówkę Eastern Promises, która późnej została wystawiona na tej scenie i opublikowana w tomie The May Days Dialogues (Methuen, 1990). W kraju ukazała się w piśmie „Dialog” pod tytułem Czy Europa musi zginąć.
Jego pierwsza powieść Madame, wydana w 1998 roku, została przełożona na ponad 20 języków stając się jednym z większych bestsellerów ostatniej dekady.
W latach 1988-1993 Antoni Libera współredagował czasopismo „Puls”, a w latach 1996-2001 pełnił funkcję kierownika literackiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.
Jest członkiem PEN Clubu i Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz amerykańskiego Samuel Beckett Society.
|
|
Maciej Nowak
Polski dziennikarz, publicysta, krytyk teatralny i kulinarny. Początkowo publikował na łamach miesięcznika "Teatr". W latach 1990-1992 redaktor naczelny "Gońca Teatralnego", a w latach 1994-2005 "Ruchu Teatralnego". W latach 2000-2006 dyrektor naczelny Teatru Wybrzeże. Od roku 2003 twórca i dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Publikuje na łamach „Gazety Wyborczej” m.in. jako jej recenzent kulinarny. Twórca Niekabaretu Maćka Nowaka. Wystąpił w 3 fabularnych filmach: Segment 76, Boisko bezdomnych, Serce na dłoni.
|
|
Shai Bar Yaacov
Urodzony w 1958 roku w Waszyngtonie, do Izraela przeniósł się jeszcze jako dziecko. Studiował nauki o teatrze – ze szczególnym naciskiem na reżyserię – na uniwersytecie w Tel Avivie, a następnie uzyskał kolejny stopień naukowy na uniwersytecie w Londynie, w Royal Holloway i Bedford New College, które ukończył z wyróżnieniem w 1990 roku. Tematem jego pracy magisterskiej było studium porównawcze technik reżyserskich Tadeusza Kantora i Piny Bausch.
Obecnie uczy na wydziale teatrologicznym Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, gdzie specjalizuje się zarówno w praktycznych jak i w teoretycznych aspektach reżyserii. Publikuje artykuły dotyczące izraelskich dramatu i teatru. Zanim został pełnoetatowym krytykiem, Shai Bar Yaakov przez wiele lat pracował jako reżyser w różnych teatrach Izraela i Londynu, wystawiając głównie dzieła nowych izraelskich dramatopisarzy. Od 2000 roku jest krytykiem teatralnym Yedioth Ahronoth, dziennika o największym nakładzie spośród izraelskich gazet.
Recenzuje spektakle także dla Galei Zahal, jednej z najbardziej popularnych stacji radiowych w kraju. Wielokrotnie zasiadał w komitetach przyznających nagrody; jest m.in. członkiem komitetu Sal Tarbut Artzi, rządowej jednostki, która jest odpowiedzialna za ocenę spektakli szkóŁ teatralnych w Izraelu. W 2008 był członkiem komitetu organizacyjnego ważnej konferencji poświęconej zagadnieniu: „Teatr w wielokulturowym społeczeństwie Izraela”, a obecnie jest jednym z redaktorów książki, która powstanie w oparciu o tę konferencję.
|
|
|
|
|
|